måndag 19 september 2011

Matematik

Under våra matematiklektioner arbetar vi med förlande mål

Tryck på bilderna om du vill ha dem större.
Jag försöker göra barnen medvetna om vad de ska lära sig och vi har en bok som vi kallar KIM- boken. KIM står för Kunskpaer I Matematik. I denna bok klistrar eleverna in de mål vi arbeter mot. När man tycker att man kan målet skriver man ett + framför målet. I boken skriver man också ner förklaringar till målen. Vad är utvecklad form för något och hur tänker jag när jag räknar i huvudet.
En elev förklarar vad positionssytemet är och utvecklad form.

Två förslag på hur man kan tänka vid huvudräkning av addition.

Vi arbetar med arbetsmaterialet Pixel och nu arbetar eleverna med att ställa upp addition och subraktion.


Be gärna era barn berätta hur man ska tänka när man ställer upp.

Fråga gärna när de löser subtraktion:
Hur många ental blir kvar när du subtrahera första uppgiften?
Hur många tiotal blir kvar?
Vad betyder det när du gjort ett streck över tiotalet?
Varför skriver man 10 över entalen när man växlar och inte en 1?

Ha det bra!

Fanny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar