torsdag 12 juni 2014

Klass festen

Vi fikade muffins och drak saft


. Efter vi hade fikat så gick vi ut och lekte en lek med vatten. När vi gick in så lekte vi choklad leken med kniv och gaffel. Efter det så lekte vi charader. Sen kom föräldrarna då spelade vi upp vår engelska Teater.

fredag 23 maj 2014

Vecka 21

Vi har vatt på emåns eko museum i Bodafors. Vi har jobbat klart med multiplikation. Vi jobbat med addition och subtraktion. På idrotten så har vi tränat på stafetten och hoppat med hopprep. Vi har haft musik och sjöng avslutningslåtar. Klassen har gjort vändiagram om Australien
och Sverige även om sniglar och snäckor sen kom Carine och jobbade med oss. Vi har jobbat med en  engelskteater
. Vi har lärt oss att hoppa  hopprep och det som var bäst dena väckan var att åka till emåns eko museum.

fredag 16 maj 2014

Abdullah och Emil skrver

Vi har börjat med konstymer som vi ska ha i teater några ska vara frukt eller en larv. 
Deta är en måne som vi ska ha i teater. Och det kommer vara med en korv och salami, muffins. 
I måndags så kolade klassen på en film som heter Rio 1. Filmen handlade om 2 fåglar som va blå. 





Vi har börjat med venndiagram det är två cirklar som sitter ihop på mitten. Vi ha kolat på en film om Kenya det ligger i Afrika de landet är väldigt varmt. I venndiagram så skrev vi skillnaden och likheter mellan Sverige och Kenya. Vi har pratat om barn i andra länder. 



På idrotten hade vi dansstil och stationer. På stationerna övade vi våra armuskler, benmuskler, balans och kasta och sikta. 

Vi har spelat spel med 5an om multiplikation. Vi har gjort egna mönster. 

På engelska lekte vi fruitsalad och tittad på Muzzy. 



fredag 25 april 2014

Vad vi har gjort denna veckan

Vi har läst om en dörr och sen skrivit om en det. 

På idrotten har en del fort bygga hinderbana.
På Världsboksdagen läste femman för oss.
Vi har fåt 5 stjärnläsare som sitter på våran spegel.

Fanny har börjat läsa en bok som heter sandvargen och vi har ritat klippt och klistrat en bild.


Vi har jobbat med multiplikation och kört ett spel med multiplikation.
Lisa bibliockarie har gett oss bok tips.

Vi har lärt oss inte likamed och likamed. 
Fanny har läst en liten berättelse som heter en otrolig natt.


På elevens val så har se flesta odlat blommor.

Bästa denna veckan var idrotten. 



onsdag 23 april 2014

Bygga broar


NIdag var uppgiften att bygga en bro som skulle orka så många hektor som möjligt. Bron skulle vara mer än 30 cm. Materialet till bron var 29 sugrör och tejp. Eleverna delades in i 6 grupper med 3 i varje grupp. Tiden för att bygga bron var 30 minuter, jag berättade när det hade gott hälften så att man kunde planera sitt arbete. Eleverna tyckte detta verkade spännande och en elev tyckte det påminde lite om mästerkocken. 


De första minuterna gick till för att testa sig fram, hur ska vi göra? 
Jag som lärare gick bara runt i klassrummet och njöt. Eleverna samarbetade, diskuterade och försökte övertala varandra om vad som var bäst. 


Här mäter gruppen ut hur lång bron ska vara. 


Nej, denna bro blev för kort. Tur att det finns tid kvar, bara att börja om. 





Så här blev de olika broarna. 


Alla klarade 3 hg, men några klarade mer.
Denna bro var stabilast och orkade mest, 1kg!!

Under tiden vi testade broarna var det väldigt spännande, det pirrade i magen och endel vågade nästan inte titta. 


Det vi lärde oss var att bron var tvungen att vara stabil, ha balans och vara ganska bred. En grupp hade byggt på lite på undersidan och denna orkade väldigt många vikter, men var inte så stabil. En grupp hade ett litet staket och detta hjälpte för stabiliteten. Efter påsk bygger vi igen och använder de kunskaper vi har lärt oss. 












onsdag 9 april 2014

Luft!



Vad är luft igentligen? 
Det finns runt oss och vi använder det när vi andras, var elevernas svar. 
Idag tittade vi lite närmare på luften, vi kan inte se den men vi kan känna den om vi viftar med händerna framför ansiktet. 
Men hjälp av ett experiment kom vi fram till att luft tar plats. 

Vi stoppade in lite papper i ett glas och sedan doppade vi glaset i vatten (upp och ner)

Innan experimentet gissade vi, gjorde en hypotes,om vad som skulle hända. Många spännande idéer, det skulle bubbla, pappret skulle tryckas ut, pappret skulle veckla ut sig igen, pappret skulle vara torrt när vi lyfte upp glaset. 





Vi lärde oss mycket och dokumnterade vad som hände.






tisdag 25 mars 2014

Teknik



Vid första tanken känns inte ett papper så stabilt, men om man ändrar formen kan pappret få nya egenskaper. Uppgiften va att rulla tre papper olika hårt och se vilket som var starkast. Vilket tror du? 









Efter mycket plock och försök kom klassen fram till att det papper som rullades hårdast var starkast, den klarade till och med en kilovikt (tyvärr fick jag ingen bild på detta).

En kul uppgift som verkligen fängslade eleverna. 

Vi fortsätter att undersöka olika material och hur man kan tänka när man bygger.